Page 18 - 8_sf_Nar_Tanesi_5li_Genel_Deneme
P. 18
1 DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
SINAVLA ÖĞRENCİ ALACAK ORTAÖĞRETİM
KURUMLARINA İLİŞKİN DENEME SINAVI
Bu testte 10 soru vardır.
Cevaplarınızı, cevap kağıdına işaretleyiniz.
1. Öğretmen: Allah’ın (cc) her şeyi belli bir ölçü, 3. Yeryüzünde inşa edilen ilk mabet Kabe’dir. Kabe,
düzen ve ahenk içerisinde programlamasına kader Hz. İbrahim ve onun oğlu Hz. İsmail tarafından
denir. Dini bir terim olarak ise kader, Yüce Allah’ın inşa edilmiştir.
(cc), başlangıçtan sonsuza kadar olmuş ve olacak Kabe zaman zaman yağmur ve fırtınalardan hasar
her şeyin zamanını, yerini ve her türlü özelliğini görmüştür ve hasar gördükçe de onarılmıştır. Hz.
önceden bilip takdir etmesidir. Kaza ise, Allah’ın Muhammed (sav) otuz beş yaşındayken sel felake-
(cc) ezelde irade ve takdir ettiği şeylerin yeri ve ti yaşanmıştı ve bunun sonucunda da Kabe büyük
zamanı gelince gerçekleşmesidir. Her şey Allah’ın zarar görmüştü. Eski temelleri üzerine onarım baş-
(cc) ilmi, dilemesi ve takdiri ile gerçekleşmektedir.
lamıştı. Bu onarım esnasında sıra Kabe’nin köşesi-
Öğretmenin vermiş olduğu bilgileri dinleyen ne yerleştirilecek olan Hacer-i Esvet taşının yerine
aşağıdaki öğrencilerden hangisi konuyu yanlış konulmasına gelince bu noktada bir anlaşmazlık
anlamış olabilir? çıkmıştı. Her kabile Hacer-i Esvet taşını yerine ken-
dileri koymak istiyordu ve birbirleriyle savaşacak
A) Sinem: Allah (cc) kaderde olmuş ve olacak her şeyi
bilmektedir. hale gelmişlerdi. Bu durum üzerine Kureyş halkı-
nın ileri gelenlerinden olan Ebu Ümeyye bin Mugi-
B) Ali: Kaza, kaderdeki olayların gerçeklemesi ile olur. re “Beni Şeybe kapısından Kabe’ye ilk giren kişiyi
Olay gerçekleşmemişse, henüz kaza meydana gel- hakem olarak belirleyelim” demişti ve bu düşünce-
memiştir.
yi herkes kabul etmişti. Kapıdan içeri Hz. Muham-
C) Leyla: Evrendeki hiçbir olay sebepsiz ve şans eseri med’in (sav) girmesi ile herkes buna çok sevindi ve
meydana gelmez. onun hükmüne razı olduklarını dile getirdiler.
D) Ömer: Kaza, sadece kaderdeki kötü olaylar için kulla- Hz. Muhammed’e (sav) olay anlatıldıktan sonra o,
nılan bir kavramdır. bir örtü üzerine Hacer-i Esveti koyar. Orada bulu-
nan tüm kabile reisleri beraberce örtüyü kaldırarak
taşı kendi elleriyle yerleştirirler. Bunun sonucunda
2. “Andolsun biz insanı, çamurdan (süzülüp çıka- da sorun ortadan kalkar ve kabileler arasında barış
rılmış) bir özden yarattık. Sonra onu sağlam bir sağlanır.
karargâhta nutfe hâline getirdik. Sonra nutfeyi Yukarıda anlatılan olay “Hakem Olayı” olarak bilin-
alaka (aşılanmış yumurta) yaptık. Peşinden, ala- mektedir ve bizlere göstermektedir ki Hz. Muham-
kayı, bir parçacık et hâline soktuk; bu bir parçacık med (sav) henüz peygamber olarak görevlendi-
eti kemiklere (iskelete) çevirdik; bu kemikleri etle rilmeden bile çevresi tarafından dürüstlüğü ve
kapladık. Sonra onu başka bir yaratışla insan hâli- adaleti konusunda takdir edilmektedir.
ne getirdik. Yapıp yaratanların en güzeli olan Allah
pek yücedir.”
(Mü’minûn suresi, 12-14. Ayetler) Parçada anlatılan “Hakem Olayı”na göre Hz.
Muhammed (sav) ile ilgili olarak aşağıdaki
Verilen ayetle ilgili olarak aşağıdaki yorumlar- yorumlardan hangisi yanlış bir görüş olur?
dan hangisi doğrudur?
A) Hz. Muhammed’e (sav) verilen El-Emin ismi ile parça-
A) Ayet biyolojik yasalardan bahsetmektedir.
da anlatılan olay birbiri ile ilişkilidir.
B) Ayetin ilk kısımları fiziksel yasalara örnek olarak gös- B) Hz. Muhammed’e (sav) insanların güvenmesi ve
terilebilir.
inanması peygamberliğinden önce de vardı.
C) Ayette en çok toplumsal yasalardan bahsedilmekte- C) Hz. Muhammed’in (sav) tek öne çıkan özelliği dürüst-
dir.
lüğüdür.
D) Ayette tüm evrensel yasalara örnek bulabiliriz.
D) Hz. Muhammed (sav) sadece kendi kabilesinde değil,
tanıyan birçok kişi tarafından sevilirdi.
1 17
Deneme