Page 179 - 8meta_inkk
P. 179
ÜNİTE DEĞERLENDİRME DENEMESİ-4 DENEME 4
Beceri Temelli Sorular
5. 7. Darülfünun’un çağdaş bir üniversite düzeyine ulaşmasını
sağlamak amacıyla incelemeler yapmak ve rapor hazır-
İnsanlar arasında lamak üzere 1931 yılında, Cenevre Üniversitesi öğretim
ayrıcalık oluşturan üyelerinden Prof. Albert Malche, hükûmet tarafından Tür-
durumlar ortadan kiye’ye davet edilmiştir. Albert Malche, hazırladığı rapor-
kalktı. da Darülfünun’un Türk inkılâbına yaraşır bir dinamizmden,
bilimsel ve düşünsel birikimden yoksun olduğunu söyle-
miştir. Üniversite ile yaşam arasında sıkı bir bağ kurmak
gerektiğini belirten Albert Malche’nın raporundan sonra
Dârülfünunun kapatılarak yerine İstanbul Üniversitesi açıl-
Herkesin Türkçe dı (1933). Üniversite bünyesinde Tıp, Hukuk, Fen ve Edebi-
soyadı almasıyla yat Fakülteleri kuruldu.
topluma milli bir
kimlik kazandırıldı. Buna göre;
I. Darülfünun’un geliştirilmesi hakkında uzman görüşüne
müracaat edilmiştir.
Soyadı Kanunu’nun yukarıda verilen sonuçları değer-
lendirildiğinde yapılan yeniliğin; II. Yapılan yenilik ile Türkiye’de geleneksel eğitime dönüş
amaçlanmıştır.
I. Milliyetçilik,
III. İstanbul Üniversitesi bünyesinde farklı alanlarda çeşitli
II. Halkçılık,
fakülteler oluşturulmuştur.
III. Devletçilik yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
ilkelerinden hangileri ile ilişkili olduğu söylenebilir?
A) Yalnız II B) I ve II
A) I ve II B) I ve III
C) I ve III D) I, II ve III
C) II ve III D) I, II ve III
8. Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde Anadolu ve Balkanlar-
da İslamiyet’in yayılmasında büyük hizmetleri olan tekke
ve zaviyelerden bir kısmı zaman içinde asıl amaçları olan
dine hizmetten uzaklaşmışlardır. Bu kurumlardaki görevli-
6. Osmanlı Devleti’nin çok uluslu yapısı nedeniyle insanlar ler, kendi menfaatleri için halkın dinî duygularını istismar
dinlerine, milliyetlerine, mesleklerine, şehirli veya köylü eder hâle geldiler. Hatta Millî Mücadele yıllarında yabancı
oluşlarına göre giysi tercihinde bulunmuşlardır. Mustafa ajanlar, bazı tekkelere sızmış ve bu tekke yöneticileri üze-
Kemal; 1925 yılında Kastamonu’ya yaptığı bir gezi sırasın- rinden halkı isyana teşvik etmişlerdi. Bu gelişmeler üzerine
da ilk kez şapka giyerek halka tanıttı. Gezi süresince yaptı- Tekke ve Zaviyelerin Kapatılması Hakkındaki Kanun çıkarı-
ğı konuşmalarda çağdaş kıyafetlerle ilgili önemli mesajlar larak tekke ve zaviyeler kapatıldı (1925). Falcılık, büyücülük
verdi. Halkın şapkaya olumlu yaklaşması üzerine 25 Kasım ve muskacılık gibi dinimizde yeri olmayan uygulamalar da
1925’te Şapka Giyilmesi Hakkında Kanun çıkarıldı. yasaklanmıştır.
Bu bilgilere göre aşağıdaki yargılardan hangisine ula- Buna göre tekke ve zaviyeler ile ilgili aşağıdaki yargı-
şılamaz? lardan hangisine ulaşılamaz?
A) Osmanlı toplumunda kılık-kıyafet konusunda birliktelik yoktur. A) Süreç içerisinde kuruluştaki rollerinden uzaklaştıkları
B) Mustafa Kemal yenilikler konusunda halka öncülük etmiştir. B) Çıkar gruplarınca halkın dini duygularının sömürülüp kötüye
kullanıldığı
C) Yenilikler toplumun isteğinden bağımsız şekilde gerçekleşmiş-
tir. C) Akılcılık ve bilimsellik temelinde faaliyet gösterdikleri
D) Türk toplumu görünüş itibarıyla modernleştirilmek istenmiştir. D) Milli Mücadele’ye zarar veren faaliyetler içerisine girdiği
179