Page 92 - 8modink
P. 92
TEST Ya İstiklal Ya Ölüm
34 Lozan Barış Antlaşması-Sanat ve Edebiyat Eserlerinde
Milli Mücadele
3.
MİLLİ MÜCADELENİN KESKİN KALEMİ; HALİDE EDİP ADIVAR (HALİDE ONBAŞI)
HALİDE EDİP ADIVAR
1919 yılında İstanbul halkını ülkenin işgaline karşı harekete
geçirmek için yaptığı konuşmaları ile zihinlerde yer etmiş usta
bir hatiptir. Kurtuluş Savaşı'nda cephede Mustafa Kemal'in
yanında görev yapmış bir sivil olmasına rağmen rütbe alarak
savaş kahramanı sayılmıştır. 1922'de kaleme aldığı Türk'ün
Ateşle İmtihanı ve Ateşten Gömlek adlı eserlerinde Kurtuluş
Savaşı'nın değişik yönlerini gerçekçi biçimde dile getirebil-
mesini savaştaki deneyimlerine borçludur.
Buna göre Halide Edip Adıvar hakkında;
I. Millî Mücadele yıllarında yaşanan olaylar, eserlerine ilham kaynağı olmuştur.
II. Türk milletinin verdiği şanlı bağımsızlık mücadelesini çeşitli kitaplarıyla dile getirmiştir.
III. Türk halkında bağımsızlık kazanma bilinci oluşturmaya yönelik söylemleri olmuştur.
IV. Milli Mücadele içinde aktif bir şekilde yer almış ve bunu eserlerine taşımıştır.
yargılarının hangilerine ulaşılabilir?
A) I, II ve III B) I, II ve IV C) II, III ve IV D) I, II, III ve IV
4. Halil Dikmen’in “İstiklal Savaşı’nda Mermi Taşıyan Kadınlar” isimli
tablosunda Anadolu’nun Milli Mücadeleye gönül vermiş yiğit
kadınlarını çıkarır karşımıza. Bu kadınlar aşılmaz denilen dağları
aşıp, birçok zorluğa göğüs gererek cephede bekleyen askerleri-
mize mermi ve erzak taşımaktadır. İşleri çok önemli ve aceledir
kadın ve çocukların. Çünkü en acil ihtiyaç silahtır, cephanedir. Geç
kalırlarsa vatan elden gidecektir. Resme bakılınca Millî Mücadele-
nin kadınından erkeğine, yaşlısından gencine herkesin bağımsız-
lık uğruna canını dişine taktığı bir var olma savaşı olduğu anlaşılır.
Buna göre yukarıdaki görsel ve bilginin yer aldığı bölüme bir başlık verilmesi gerekirse bunun hangisi
olması beklenmez?
A) Kurtuluş Savaşı’nın Sanata Yansıması
B) Ressamların Gözünden Milli Mücadele
C) Tarihe Tanıklık Eden Eserler
D) Milli Mücadeleye Edebi Bakış
92