Page 116 - 8ogink_sb
P. 116
6. Laiklik ilkesi; 8. “Bizim dinimiz, akla en uygun ve en doğal bir din-
dir. Ve ancak bu nedenledir ki son din olmuştur.
I. Olayları doğmalara, peşin yargılara sapmadan Bir dinin doğal olması için akla, tekniğe, bilime ve
mantıki ve kabul edilebilir gerçeklik çerçeve-
sinde açıklamayı ister. mantığa uyması gereklidir. Bizim dinimiz bunlara
tamamen uygundur. Müslümanların toplumsal
II. Her bireyin istediği inanca sahip olmasını ve yaşamında, hiç kimsenin özel bir sınıf halinde var-
onun gereklerini yerine getirebilmesini des- lığını korumaya hakkı yoktur. Kendilerinde böyle
tekler. bir hak görenler, dinî emirlere uygun harekette
III. Bireylerin kendisinde farklı bir inanca sahip bulunmuş olmazlar. Bizde ruhbanlık yoktur, hepi-
olan kişileri olduğu gibi kabul etmesi anlayışını miz eşitiz ve dinimizin kurallarını eşit olarak öğren-
savunur. mek zorundayız. Her birey dinini, din duygusunu,
imanını öğrenmek için bir yere muhtaçtır; orası da
Laiklik ilkesinin yukarıda verilen özellikle- okuldur.”
ri ile bu özellikleri en iyi biçimde ifade eden
kavramların doğru olarak eşleştirilmesi hangi Yukarıdaki sözü ile Atatürk;
seçenekte yapılmıştır? I. Laiklik ilkesinin din karşıtlığı olmadığı
II. Dini eğitiminin adresinin okullar olduğu
I II III
III. İslam dininin akla ve mantığa uygun bir din
A) Akılcılık, Din ve vicdan Dini olduğu
bilimsellik özgürlüğü hoşgörü
durumlarından hangilerini vurgulamak iste-
B) Akılcılık, Dini Din ve miştir?
bilimsellik hoşgörü vicdan
özgürlüğü A) I ve II B) I ve III
C) Din ve Akılcılık, Dini C) II ve III D) I, II ve III
vicdan bilimsellik hoşgörü
özgürlüğü Fransız muharriri Maurice Perno’nun, Gazi
OMAGE 9. fa Kemal Paşa’nın dinî mesele hakkındaki fikirlerini
D) Dini Din ve vicdan Akılcılık, Mustafa Kemal Paşa ile yaptığı söyleşi: “Musta-
hoşgörü özgürlüğü bilimsellik dinlemek merakında idim.
- Türkiye’nin siyasetinde dine aykırı bir anlayış
var mıdır?
- Siyasetimizi dine aykırı olmak şöyle dursun,
kendimizi bu konuda eksik bile hissediyoruz.
Türk milleti daha dindar olmalıdır. Dinimiz akla
karşı, ilerlemeye mani hiçbir şey içermiyor.
Hâlbuki Türkiye’de daha karışık, batıl inanışlar-
7. Laik devletler vatandaşlarını dinlerine göre ayır- dan ibaret bir din daha vardır. Fakat bu cahiller
maz ve onlara dinlerine göre muamelede bulun- sırası gelince aydınlanacaklardır. Onları kurta-
maz. Dini ve mezhebi ne olursa olsun bütün racağız.’’
vatandaşlarını eşit tutar. Bunun sonucunda...
Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, C III, s. 93
I. millî birlik ve beraberliği sağlayarak toplumsal (Düzenlenmiştir.)
barışa katkıda bulunulur.
Bu anlatıma göre Atatürk’ün;
II. toplumsal alanda sağlanan eşitlik siyasi alanda
da sağlanmış olur. I. Dini hurafeleri ortadan kaldırmak
II. Din alanında yanlış bilgilerin doğrularını öğret-
III. toplum içinde eşitliğe dayalı bir anlayış ortaya
çıkar. mek
III. Siyasette dinden yararlanmak
Yukarıdaki metin hangi bilgiler ile devam eder-
se anlam bütünlüğü bozulmamış olur? amaçlarının hangilerine ulaşmak istediği söy-
lenebilir?
A) I ve II B) I ve III
A) I ve II B) I ve III
C) II ve III D) I, II ve III
C) II ve III D) I, II ve III
116