Page 22 - 8ogparag_sb
P. 22
3. UNESCO’nun insanlığın ortak mirası kültürel değerleri koruması için hazırladığı Dünya Mirası Koruma Ölçütle-
ri’nden bazıları:
➤ İnsanın yaratıcı dehâsının bir başyapıtını temsil etmeli.
➤ Üstün doğal bir fenomeni veya istisnai bir doğal güzelliğe ve estetik öneme sahip alanları içermeli.
➤ Yaşamın kaydı, yer şekillerinin oluşumunda devam eden önemli jeolojik süreçler veya önemli jeomorfik(yü-
zey bilimi) özellikleri dahil dünya tarihinin önemli aşamalarını temsil eden istisnai örnekler olmalı.
➤ Kara, tatlı su, kıyı ve deniz ekosistemlerinin, bitki ve hayvan topluluklarının evrim ve gelişimindeki devam
eden önemli ekolojik ve biyolojik süreçleri temsil eden istisnai örnekler olmalı.
Buna göre,
I. Diyarbakır Surları ve Hevsel Bahçeleri olmak üzere iki ana bileşenden oluşmaktadır. Bölgede hüküm süren
medeniyetlerin, kültürlerin ve dönemin ihtiyaçları doğrultusunda şekillenerek özgünlüğünü ve 7 bin yıllık
tarihsel varlığını sürdüren Diyarbakır Kalesi, surları ve burçları hâlâ orijinal ve özgün kültür varlıkları olarak
yaşamakta, dünya tarihi için önemli bir evrensel miras özelliğini korumaktadır.
II. Nemrut, 2.150 metre yükseklikte muhteşem bir piramitteki kesişme noktasıyla dünyanın sekizinci harika-
sıdır. Yüksekliği on metreyi bulan büyüleyici heykelleriyle, metrelerce uzunluktaki kitabeleriyle, dünyada
eşine az rastlanır doğal güzelliğiyle varlığını sürdürmektedir.
III. Mengücek Hükümdarı Ahmet Şah ve eşi Turan Melek tarafından 1228-1229 yılları arasında tamamlanan
dünya mimarlığında insan eliyle yapılan en büyük yapıtı “Divriği Ulu Camisi ve Darüşşifası” tüm görkemiyle
yer almaktadır. Cami ve Darüşşifa, Anadolu taş işçiliğinin en güzide örneğidir.
metinlerinde sözü edilen yerlerden hangisi veya hangileri UNESCO Mirası Listesi’ne giremez?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II D) II ve III
4.
Elinde kaya parçaları, çakıl taşı, kum, su ve büyükçe bir kavanoz ile sınıfa giren profesör masanın
yanına geçer. Masaya koyduğu büyük bir kavanoza ilk önce büyük kaya parçalarını koyar. Kavano-
zu ağzına kadar kaya parçalarıyla doldurur. Merakla bekleyen öğrencilerine “Kavanoz doldu mu?”
diye sorar. Öğrenciler, profesörün sorusuna hep bir ağızdan “Evet” diye cevap verirler. Bunun üzeri-
ne profesör, büyük kaya parçaları arasına masasında duran çakıl taşlarını koyar. “Şimdi doldu mu?”
diye öğrencilere sorar. Öğrenciler “Doldu.” deyince profesör bu sefer kum tanelerini koyar, öğren-
ciler bu sefer “Doldu.” deyince profesör en sonunda kavanoza su koyup kavanozu tamamen dol-
durur. Öğrencilere dönüp büyük kayaları koyunca kavanozu doldu sandınız ama daha yer vardı.
Kayalardan başka küçük çakıl taşlarını kavanoza doldurdum, sonra kumları koydum, en sonunda
da suyu doldurunca kavanoz tamamen doldu.
Aşağıdakilerden hangisi profesörün öğrencilere vermek istediği mesajlardan biri değildir?
A) Hayatınızda yapacağınız işleri bir öncelik sırasına göre yapmaya çalışın.
B) Bir işin tek bir çalışmayla bitmediği daha çok çalışmak gerektiğini bilin.
C) Bütün işlerinize aynı önemi vermeniz, işlerinizdeki başarınızı artıracaktır.
D) Hayatlarında başarılı olan insanlar, işlerini hep düzenli yapmışlardır.
22