Page 74 - 8ogparag_sb
P. 74
7.
Börk veya başlık, Osmanlı Devleti'nin ilk dönemlerinden itibaren orduda
çeşitli şekiller alarak kullanılmıştır. Yıldırım Bayezid Dönemi'nde yeniçeriler
için resmi başlık olarak kabul edilmiştir. Fatih Dönemi'nde de işlemelerle süs-
lenmiştir. Börkün alt kısmı şerit hâlinde sırmayla işlenir, ön kısmına da sarı,
metal bir kaşıklık eklenirdi. Börkte kaşık yoldaşlığı, yeniçeriler arasında büyük
önem taşıdığından buraya birer kaşık sokulurdu. Osmanlı Devleti'nin kuru-
cusu Osman Bey, kırmızı kadife veya çuhadan yapılmış, üstüne sarık sarılan
bir başlık giyerdi. Bu başlığa Börk-i Horasani denirdi. Börkler, belli sanatkâr-
lar tarafından yapılır ve bunlara "börkçi" denirdi. Son yıllarda özellikle Diriliş
Ertuğrul, Kuruluş Osmanlı gibi dizilerde kullanılması da börke olan ilgilinin
artmasında önemli rol oynadığı düşüncesindeyim.
Bu medya metninin yazılış amaçları aşağıdakilerin hangisidir?
A) İkna etme-kültür aktarımı
B) Bilgi verme-olay yorumlama
C) Eğlendirme-ikna etme
D) Olay yorumlama-kültür aktarımı
8.
Göçebe yaşam süren Türklerde atın büyük bir önemi vardır. At, Türkler için hem sosyal alanda
hem de savaş alanlarında kullanılan önemli bir araç olmuştur. Atı ilk eğiten millet Türkler olmuş-
tur. Atın eğitilmesi, evcilleştirilmesi, yetiştirilmesi ve ata binilmesi Türkler için bir sanat olarak
görülmüştür. Türkler, atları ehlileştirerek savaş ve spor aracı olarak kullanmışlardır. Kaçma-kova-
lama, at üzerinde ok ve mızrak atma, gök ve beyge gibi oyunlar Türklerin at üzerindeki oyunları-
dır. Küçük yaşlardan itibaren çocuklara at ile ilgili eğitimler verilmiştir. Türkler, daha beşikteyken
biniciliğe başlar. Çocuk, emeklemeye başladığı sıralarda at ya da koyun üzerine tırmanmaya
başlar. Beş yaşından itibaren at üzerinde hareket etmeye başlarlar. Türkler, binicilikteki ustalıkla-
rına at ile oynanan spor ve oyunlar sayesinde ulaşmışlardır.
Bu medya metninin yazılış amaçları aşağıdakilerin hangisidir?
A) Bilgi verme-kültür aktarma
B) İkna etme- olay yorumlama
C) Eğlendirme-bilgi verme
D) Olay yorumlama-kültür aktarma
74