Page 121 - 8ogtur_sb
P. 121

PaRaGRaF-anLatıM BİÇİMLeRİ dÜŞÜnCeYİ GeLİŞtİRMe YOLLaRı                 TEST – 5


          1.   Hüseyin Rahmi Gürpınar’ı hemen hemen hepimiz   3.   Kafamı kaldırdım. Karşımda 4-5 basamakla eşiğine
              bir romancı olarak tanırız değil mi? Aslında roman-  ulaşılan bir kapı… Üzerinde Rumlardan kalma bir
              larının gölgesinde kalmış olmasına rağmen yazdığı   ev olduğunu belirten haç kabartmaları… Galiba
              hikâyeleri ayrıntılı bir şekilde incelendiğinde ger-  ev sahibi tarihi eser olduğu için bunlara dokuna-
              çek değerlerinin bu olmadığı anlaşılır. Hatta bazı   mamış ama ne yapsam ne etsem diye düşünmüş.
              hikâyelerinin tarafsız bir şekilde değerlendirildiğin-  Neredeyse yıkılacak gibi duran kapının yan tara-
              de romanlarını gölgede bırakacağı bile düşünülür.     fındaki paslı çiviye Mevlana’nın sözünü kapı gibi
              “Kadınlar Vaizi, Tünelden İlk Çıkış, Eti Senin Kemiği   eski, eprimiş bir kartona konduruvermiş: “Gel, ne
              Benim” adlı hikâyeleri bunlardan bazılarıdır.   olursan ol, gel.”
              Bu metinde aşağıdaki düşünceyi geliştirme       Bu metnin anlatımında aşağıdakilerden hangi-
              yollarından hangisi vardır?                     sinin kullanımı ağır basmıştır?
              A)  Tanımlama                                   A)  Betimleme             B)  Öyküleme
              B)  Benzetme                                    C)  Açıklama              D) Tartışma

              C)  Sayısal verilerden yararlanma
              D) Örnekleme










                                                         OMAGE

















                                                          4.   Yerinden  doğruldu, ayağa  kalktı. Sınıfın  ortasına
                                                              doğru üç beş adım attı. Tayini çıkmıştı, ayrılacaktı.
                                                              Bugün artık öğrencilerine haber vermeye karar-
                                                              lıydı. Arka sırada oturan, normalde derslerine ilgi
          2.   Aslında şairlerin en büyük yanılgısı da tam olarak   göstermeyen Aydın bile bugün gözlerinin içine
              budur:  Yazdığı şiirlerin tam olarak kendisine ait
              olduğunu düşünmek. Oysaki şiir, şairinin beynin-  bakıyordu. Vazgeçti, nasıl olsa birinden duyarlardı.
                                                              Cümlenin ögeleri, diye başlayan kendi sesini dahi
              deyken kendisinindir. Ne zaman ki şair dile gelir,
              şiir dilinden dizeler halinde dökülür; o artık hepi-  tanıyamadı. Ağlayacaktı, öğrencilerin görmemesi
                                                              için öksürük numarası yaparak kendini sınıfın dışı-
              mizin olmuştur. Şiiri nasıl anlamamız gerektiğine
              elbette aklımız, gönlümüz karar verir.          na attı.
                                                              Bu metnin anlatım biçimi aşağıdakilerden han-
              Bu metnin anlatım biçimi aşağıdakilerden han-
              gisidir?                                        gisidir?
                                                              A)  Açıklama              B)  Betimleme
              A)  Açıklama             B)  Betimleme
                                                              C)  Öyküleme              D) Tartışma
              C)  Öyküleme             D) Tartışma

                                                       121
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126